メロディックマイナーのトライアドペアについてのメモ
とても素晴らしい動画があります。
この人のサイトはとても素晴らしい内容のものが多いです。
https://allegedartist.wordpress.com/
https://allegedartist.wordpress.com/blog-table-of-contents/
D Melodic minor
マイナーペア: Dm+Em
Alt :F aug
メジャーペア:G+A
ディミニッシュペア:B+C#
移動ド
マイナーペア:Ⅰm+Ⅱm
alt:Ⅲ aug
メジャーペア:Ⅳ+Ⅴ
ディミニッシュペア:Ⅵmb5+Ⅶmb5
コードは下記の通り。
スコットヘンダーソンのメロディックマイナーの抜粋
http://www.djesmusic.com/pdf/adv_elec_scott_henderson_wk1to10.pdf
5度上のメロディックマイナーと半音上のメロディックマイナー。
WK1 Melodic Minor Modes
• Major based modes don’t work over some chords, because missing one note
• Major scale with b3, or (preferably) Dorian with #(b7)
Cmi(maj7)
• Also Cmi(maj9)
• Use C melodic minor
C7
• May expect Mixolydian to work OK
o But 4th (sus note) sounds bad
o Can use Mixolydian over sus7, but avoid 3rd
• C Lydian dominant (G melodic minor) works well; 1 2 3 #4 5 6 b7
• See C7 go 5th up to play G MelMin, see A7 play E MelMin, etc
• Use for non-functioning Dominant chord
C+7
• Altered fifth
• Use ‘Jazz Altered’ scale
• Use Melodic Minor up half step; C# MelMin
o Emphasise C, rather than C# to sound like Calt, rather than C# MelMin
Similar emphasis needed for all modal sounds
• Think C# MelMin, but Ear should make Calt (by telling where to land)
Cm7b5
• Usually ii chord of minor ii V i progression
• May expect Locrian, but b9 sounds bad
• C Locrian #2, works better (Eb Melodic Minor)
• See Cm7b5, up b3 to play Eb MelMin, see Am7b5 plat C MelMin, etc
• Need to be able to quickly transpose and then later get sound into head
Cmaj7(#5)
• Take Cmaj7, sharp G; same as C bass and E triad (3rd)
• Used in Star Wars, by John Williams, a lot
• C Lydian Augmented (A MelMin)
• Use MelMin down b3
Csus(b9)
• Expect Phrygian
• Can also use C Phrygian #6, with natural 6th
o Sounds more Jazzy, less ethnic/Spanish
• Play Mel Min down whole step Csus(b9), use Bb Mel Min
Cmaj
• C Mixolydian b6, use F Mel Min, up 4th
o Wants to resolve to E (3rd of C)
• Sounds ethnic (Hindu ? Mahavishnu Orchestra?)
• Use over Maj, when want b6 sound
o Use over floating Cmaj, to take ‘outside’ a little, not in a ii V I
o b6 implies altered dominant (C b6 = Ab, or b9 of G7)
Summary
• See above chords, should know transposition immediately
• CAlt Up Half-step
• Dom Up 5th
• mi7b5 Up b3
• maj7(#5) Down b3
• Phrygian nat 6 Down whole-step
• Maj b6/Mix b6 Up 4th
• Let ear tell where to stop
• Will see these chords in Real Book
o But may not help to much if chords moving fast
Need a different approach
この組み合わせですが、ブルース的に練習してもよし、これで使えるディミニッシュを2つ適当に混ぜて弾いても素晴らしい、もちろんトライアドは通常のコードとしても使えます。ディミニッシュコードもバリーハリスメソッドやオルタードディミニッシュを使ったり、本当に楽しいですね。
リズムに合わせて好きなだけ弾きましょう。
あとはひたすら練習練習w
リズムに合わせて好きなだけ弾きましょう。
あとはひたすら練習練習w
0 件のコメント:
コメントを投稿